Alapvető befecskendező rendszerek rövidítése:
- EFi (Egy pontos befecskendezés),
- MPi (Több pontos befecskendezés),
- GDi (Közvetlen többpontos befecskendezés)
A GDI (Gasoline Direct Injection) és az MPI (Multi-Point Injection) motorok közötti különbség alapvetően a befecskendezési technológiában rejlik.
GDI (Közvetlen befecskendezés):
- Befecskendezési hely: A benzin közvetlenül az égéstérbe kerül befecskendezésre, hasonlóan a dízelmotorokhoz.
- Teljesítmény: A GDI motorok körülbelül 10%-kal nagyobb teljesítményt és nyomatékot nyújtanak az MPI motorokhoz képest. Ez javítja a gyorsulást és a hatékonyságot, különösen nagy terhelés alatt.
- Hatékonyság: Mivel a benzin közvetlenül az égéstérbe kerül, a GDI motorok jobb égési hatékonyságot érnek el, ami üzemanyag-megtakarítást és alacsonyabb károsanyag-kibocsátást eredményezhet.
- Hátrányok: A közvetlen befecskendezés miatt a szívószelepek nem tisztulnak, így hosszabb távon szénlerakódás alakulhat ki, ami szervizigényes lehet.
MPI (Többpontos befecskendezés):
- Befecskendezési hely: A benzin a szívószelepek mögé kerül befecskendezésre, mielőtt az égéstérbe jutna.
- Teljesítmény: Bár az MPI motorok kevésbé hatékonyak a GDI-hez képest, még mindig megbízható és egyszerű technológiák.
- Előnyök: A benzin áthalad a szívószelepeken, ezzel tisztítva azokat, ami csökkenti a lerakódások kialakulásának esélyét, és hosszabb élettartamot biztosít a motor számára.
Elektronikus szabályzás:
- EFI (Electronic Fuel Injection): Egy ponton történik a benzin befecskendezése, általában egyszerűbb rendszereknél használják.
- MPI: Több befecskendezési pontot alkalmaz, minden henger külön üzemanyag ellátást kap.
- GDI: Közvetlenül a hengerekbe történik a benzin befecskendezése, ez pontosabb üzemanyag-adagolást tesz lehetővé.
Összefoglalva, a GDI motorok nagyobb teljesítményt és hatékonyságot nyújtanak, de a hosszú távú karbantartási költségek magasabbak lehetnek, míg az MPI motorok megbízhatóságukkal és alacsonyabb szerviz igényükkel tűnnek ki.