P0420 hibakód – Katalizátorrendszer hatékonysága küszöbérték alatt

„Katalizátorrendszer hatékonysága küszöbérték alatt” – P0420 jelentése

A P0420 hibakód egy olyan OBD-II hibakód, amely azt jelzi, hogy a katalizátor nem működik megfelelően. Ez a hibakódot a jármű motorvezérlő egysége (ECU) generálja, amikor az oxigénszenzorokból érkező jelek alapján arra következtet, hogy a katalizátor nem képes hatékonyan csökkenteni a károsanyag-kibocsátást.

A P0420 hibakódnak számos oka lehet:

  • Katalizátor meghibásodása
  • Oxigénszenzor meghibásodása
  • Repedt kipufogó rendszer, tömítettlenség
  • Rossz befecskendezés
  • Olajfogyasztás, HC, szénhidrogén magas
  • Többlet levegő a rendszerbe, légmennyiségmérés hiba
  • Gyújtásrendszer hiba; régóta fentálló gyújtáskimaradás

A P0420 hibakódnak a következő tünetei lehetnek:

  • Check engine lámpa világít
  • Növekvő károsanyag-kibocsátás
  • Csökkenő teljesítmény
  • Növekvő üzemanyag-fogyasztás
  • Fulladozó motor

P0420 hibakódot megelőzhető, ha:

  • Rendszeresen cseréli az üzemanyagszűrőt
  • Kerüli a rossz minőségű üzemanyagot
  • Rendszeresen karbantartja a járművet
  • Gyújtógyertyát idő előtt, cseréli
  • Néha „regenerálja” hosszabb úton a katalizátort

A katalizátorhiba, általában hamarabb fent áll a csak városi használat mellett használt autónál. Azt be kell látni, hogy a katalizátor hatásfoka akkor jó, ha eléri az üzemi hőfokát, ezt azonban nem 4-5km alatt éri el. Hétköznapi szájhagyomány alapján elterjedt szlenggel ellentétben, egy benzines motor sem bírja a várost. Persze egy EURO4 környezetvédelmi előírású motornál még talán helytálló, de a fölötte lévő motorokra már teljesen nem igaz az, hogy bírják a városi használatot.

Pár sorban mi is az a környezetvédelmi besorolás? (wiki és wiki)

EURO4 (IV) 2005. januárjától iktatták be,az EURO4 besorolású kocsik magyar forgalmijában a 9, 10 és 11-es számokat találjuk.

EURO5 (V) 2009 szeptemberétől érvényes, a magyar autók forgalmijában a 12-13-14-es számok találhatók, a V.9 pontban.

EURO6 (VI) 2014. szeptemberétől lett bevezetve az EURO VI-nak megfelelő környezetvédelmi normák, csak ezek a járművek kaphatnak típusengedélyt az Európai Unióban és helyezhetők forgalomba új autóként.

és jön az EURO7 (VII) 2025 utántól, bővebben

A P0420 hibakódot nem szabad figyelmen kívül hagyni, mivel ez a hiba a jármű károsanyag-kibocsátásának növekedéséhez vezethet. A hiba elhárítása érdekében a lehető leghamarabb forduljon autószerelőhöz.

Diagnosztizálható háttérről pár szóban, mérhető a két szonda változásának grafikonos jele, mivel egyre bonyolultabb a környezetvédelmi berendezések összessége, így egyre nehezebben szűrhetők ki kimondottan a lambdaszonda vagy katalizátor hibák. A lambdaszondák sokszor csak megfelelő üzemi körülmények között szabályoznak, megfelelőnek kell lennie a teljes motorvezérlésnek, minden jeleadónak és a mechanikai részekneke is. Ez a hiba igazán alattomos, bármikor törölhető, a semmiből és előjel nélkül egyszer csak fentálló hibajelzés okoz. Elmondható, hogy ennek javítása összetett, és szerviz-háttért igényel, sok mérést és próbát kell tartani. Motorvezérlő mivel periódikusan, ellenőrzi a jeladók összességét, így elmondható az, hogy hiába lett törölve, az bizonyos időközönként, vagy futásteljesítmény alkalmával újra fel fog bukkanni; ha a hiba(ák) nincs(nek) javítva.

Mi várható, mennyi lehet a futásteljesítménye a katalizátornak?

A katalizátort általában 140.000 kilóméterre tervezik az autógyártók, ökölszabál szerint 7 – 10 év üzemidő. Természetesen vannak ettől eltérő típusok is, de a katalizátor valós élettartamát nagyban befolyásolja, hogy mennyi a motor olajfogyasztása, hatásfoka, milyen üzemanyag keverékkel üzemel, mennyire karbantartot, stb.

Katalizátor tisztítás, merre és hogyan?

Először is, legyünk tisztában mi is az a katalizátor! Ez nem csak egy olyan alkatrész ami drága, és mindenki azt hiszi, örök életű. Sokszor abba ringatja magát a felhasználó, hogy vannak folyékony doktorok, de azok sincsennek. A katalizátor magja egy kerámiatömb, amely felület – átjárhatósága – kialakítása, úgy van megtervezve, hogy a kipufogógáz a megnövelt felülettel éríntkezzen a kiáramlás következtében. Erre a kerámia felületre és magába a magra – tömbre – „viszik-fel” a nemesfémetket (pl. platina, palládium és ródium), így ezek az anyagok segítik katalizátor folyamatot, üzem közben, a platina segíti az oxidációt, a palládium illetve a ródium a redukciót. Lehetne részletezni, hogy Oxidációs katalizátor, Kétágyas katalizátor, Háromutas katalizátor, de nem a műszaki irodalom most a cél. Belátható az, hogy a motor üzeme alatt fontos, hogy katalizálás folyamat megindulhasson; ideális működéshez pedig 280-700 celsius fok közötti hőmérséklet szükséges. Fent tettem rá említést, ezt a hőfokot a katalizátor nem könnyen éri el, hosszú időbe telik. Ha csak azt vesszük alapul, hogy a motor üzemi hőfokja 85-92 celsius fok körül van, és nem ezt tekintjük bemelegedett állapotnak, hanem a motorolaj hőmérsékletét, ami közel 100-120 fok körül van, sok műszerfalon már ennek a visszajelzése jelenik meg illetve semmi sem – csak egy kék LED fény. De térjünk vissza a katalizátorhoz. Üzemi hőfok elérése közben, megfelelő működés során kialakuló magas hőmérsékletnek köszönhetően, a katalizátorban található nemesfémek a káros anyagok egy részét oxidálják, vagy ártalmatlan anyagokká alakítják. Általában (három-utas) oxidációs katalizátorok vannak a járműivekben, elsődlegesen a költséghatékonyságuk miatt, pl. EURO4 (IV) szabályzott rendszernél két lambdaszondával ellátva, segítve a hatékonyságot. Katalizátor a működése folyamán, a füstgáz szénhidrogén és szénmonoxid tartalmát alakítják át, vízgőzzé és szén-dioxiddá. Ebben a szabályzott rendszerben, megint egy fontos alkatrészt helyeztek el, szabályzó és ellenőrző szondákat, itt megjelentek az előfűtött szondák is. Belátható, hogy ténylegesen ne egy egyszerű csere-bere alkatrészről van szó. Sőt már a mostani újtípusú közvetlen befecskendezéses motoroknál, ár adBlue, és részecskeszűrvel is megfűszerezték a kipufogógáz utókezelő rendszert. Ami megint nem arról lesz híres, hogy olcsó lesz. Sokszor a felhasználók nem tudják milyen típusú motorral van szerelve az autója, pedig a használati kézikönyv böngészése fontos lenne!

Katalizátor tisztítása:

  • Eldugult teljesen fullad a motor, itt nincs más, le kell venni, szemrevételezni, cserélni teljesen vagy kimondottan ezzel foglalkozó vállalkozással a belsejét cseréltetni.
  • Nem megfelelő a határfok már folyamatosan, sokan neki állnak tisztítani, de a fenti írás szerint is belátható, azért mert átjárható a kerámai, attól még a nemesfémek sem teljesítik azt amire kitalálták.
  • Néha bedobja pl. 2000-2500 kilóméterenként, itt még mondható az, hogy állagot lehet tartani, de javulni nem fog.
  • Megelőzés? – erre azt szoktam mondani, hogy folyékony doktor nincs, de elmondható, hogy a vitamonokat sem azért szedjük életünk során, hogy ne legyen bajunk, hanem azért, hogy kisebb legyen a valószínűsége, hogy megbetegszünk. Az biztos üzemanyag adalék, megfelelő üzemanyag, megfelelő szervizelés és figyelembe vesszük, hogy megfelelő körülmények között üzemelhessen akkor biztosan mondható, hogy megőrizzük az állagát.

FONTOS! ha nem megfelelő az olajfogyasztás, nincs időben cserélve a gyújtógyertya, nem jó minőségű üzemanyagot tankolunk és csak rövid távon használjuk akkor nem lesz tartós a katalizátorunk!

A motor hibás működése következtében például, egy észrevehetetlen gyújtáskimaradáskor, vagy kokszosodáskor nem lesz megfelelő a keverék elegye, így a hőmérséklet a katalizátorban 1000-1300 C-ra is emelkedhet; ez elég ahhoz, hogy szép lassan összeégjen a kerámiatömb.