Ahogy az előző bejegyzésekben is említettem, az EURO 5 és EURO 6 -os motorok megjelenése óta a motorok szervizelése egyre bonyolultabbá és költségesebbé vált. Ennek oka a szigorúbb környezetvédelmi előírások, a hosszabb szerviz intervallumok és a nem megfelelő felhasználás.
De mi a helyzet a jövőben? Milyen további problémákra számíthatnak a közvetlen befecskendezéses motorok tulajdonosai?
Az üzemeltetés folyamán rájöttünk és már a felhasználók is rájöttek arra, hogy a motorok szervizelése visszatért a régmúlt időhöz. Ez azt jelenti, hogy költséges megelőző karbantartásokat kell elvégezni rendszeresen, mind a motorokra és a hajtásokra vonatkozóan. Ezek a karbantartások nemcsak az olajcserét jelentik, de erről majd a poszt vagy a posztok folyamán szót ejtünk.
Felhasználás helye, mint probléma halmaz? A nem megfelelő helyre és felhasználásra megválasztott motortípus és/vagy motor-hajtáslánc, igazi ellensége egymásnak. Egy dízel -diesel- motort nem választunk napi 9-9 km megtételére vagy városi araszolásra napi szinten. Ugyan ez vonatkozik a mostani közvetlen-befecskendezéses motorokra is. Miért? Röviden, maga a közvetlen-befecskendezéses benzinmotorok üzemmódja hasonlít a dízel -diesel- motorokéra, nagyon leegyszerűsítve.
Igen, lehet azt is mondani, bírni fogja… Ezek mellett tetézi még a bajt, hogy a felhasználók nem lapozták a használati kézikönyvet, hogyan kell használni, mit kell napi vagy havi rendszerességgel karbantartani, ápolni és mit kell tenni az üzemeltetés közben.
2018 utáni autóknál már megjelentek a benzines részecskeszűrők is, akár kiegészítő adalékkal, ami az üzemeltetést tovább drágítja, és így már nem csak jövőben beszélünk róla.
Motor – a nem megfelelő felhasználáshoz választva, közvetlen-befecskendezéses motor
Apáink azt mondták, hogy városhoz benzines kell. Csak hát a technika fejlődött. Környezetvédelmi és az üzemanyagtakarékosság miatt újtípusú motorokat kezdtek el alkalmazni a gyártók. Legtöbb esetben már nem igazán csak városra volt optimalizálva. Ezeket a motorokat, ha nevén nevezzük szívó benzineseket, de már közvetlen-befecskendezéses magasnyomású benzines motorokat 2010 év után, „cikk írásakor már 14 éves autókról beszélünk„, kezdték el gyártani. Sokaknál EGR-rel, vagy anélkül, de változó szívócsővel, szelepvezérléssel, egy kis lánccal megbolondítva. Akkoriban megörültünk nekik, F Astra motor mérettel, kétszer erősebbet, benzinest és még a fogyasztása is ugyanaz, megérkeztünk a Földi-paradicsomba. Ez kell, nem is kérdeztek sokan megvették akár az F Astra helyett is, ugyan arra az igára, felhasználásra. Szervizelés tetszett mindenkinek, 20-30.000 km/12 vagy 24 hónapos szervizbe járás kell neki, tök jó. Nem kell gyertyát cserélni, amúgy is drága, de legalább 90-105.000 km kell cserélni, ez is letudva. Tényleg jó lesz. Teltek az évek, és jött a szervizeknél és a felhasználóknál az arcon csapás. Valami nem oké, eszik az olajat és döglenek a motorok, a fölmagasztalt gyújtásrendszer, ezzel együtt a katalizátor – kipufogógáz utókezelő – és mindenféle anomáliák fent állnak. Sokszor azt látjuk nem készült fel a magyar társadalom, sőt a szervizek sem készültek fel ezeknek a szervizelésére. Együtt alakult a szerviz a társadalommal, nem értették meg egymást. Ezt értem úgy, a felhasználó a legkevesebbet akart költeni az autóra, a szerviz ki sem mert mindent ajánlani, mert elbukja a felhasználót, így a legszükségesebbeket adja csak egy intervallum szerviznél. Elérkeztünk a jelenbe.
Most ennek isszuk a levét, ezek a motorok, mint közvetlen-befecskendezéses motorok nagyobb törődést igényeltek volna. Legyen ez bármely gyártó közvetlen-befecskendezéses motorja. A közvetlen-befecskendezéses motorok amúgy igen jók, jól autózhatók, hosszabb ingázást szeretik, jó motorkarakterisztikája miatt elmondható, hogy élmény vele az autózás. Viszont észrevételem alapján, 2015 után már a gyártók elkezdték felismerni a problémákat. Újonnan üzembehelyezett autóknál már szerviz könyvben általában benne voltak a szigorítások a szervizre, eladáskor beírták vagy beállítottak egy várható üzemeltetés alapján előírt szervizt pl. 15.000 km/12 hónapot, ha tudták, hogy az új tulaj csak normál felhasználás mellett fogja nyüstölni az autót. Ebből is adódik, hogy van, olyan két típus szerinti egyforma autó, amelynek a szerviz könyvében 30.000 km/24 hónap van, vagy amiben 15.000 km/12 hónap, vagy akár motorvezérlő alapján flexibilis karbantartást írnak elő. A használati kézikönyvbe kifejtették – igen ez az a kézikönyv, ami vastag és nem videó formájában megkapható –, mikor – mire, mennyi km vagy hónap után, mit szükséges, akár cserélni vagy ellenőrizni. Sőt még a nehezített körülményekre is figyelni kell a felhasználónak, egy nem motorvezérlő által felügyelt karbantartású – kenési rendszerű motornál. Ezt értsd úgy, ha poros környezetben, hegyre jársz, vagy napi szinten alapjáraton elindul-megált jársz a dugóban városba, vagy nem melegszik be sosem a motor, akkor Szigorított előírás vonatkozik a karbantartásra!
Na itt érkeztünk meg a bajhoz!
A rejtélyes motorhibák nyomában: GDI/TGDI motorok, dióhéjas szívórendszer/dugattyútető tisztítása
A modern autók egyre bonyolultabbá válnak, tele pakolva elektronikával és finommechanikával. Ez hatékonyabbá és üzemanyag-takarékosabbá teszi őket, de a bonyolultság néha rejtélyes hibákhoz vezethet. A dízelbotrány óta megnőtt a benzines autók iránti kereslet, de a GDI/TGDI motoroknak megvannak a maguk hátulütői. A közvetlen befecskendezés miatt a szívószelep, a szívócsatorna, a dugattyútető és a befecskendezők elkoszolódhatnak, ami motorhibákhoz vezethet.
GDI/TGDI motorok rövid működése:
A hagyományos benzines motorokban a benzin a szívószelepeken keresztül jut a hengerbe, ahol a levegővel keveredve ég el. A GDI/TGDI motorokban viszont a benzin közvetlenül a hengerbe fecskendeződik, nagy nyomáson. -mint pl. dízel motornál- Ez hatékonyabbá teszi a motort, de a hátránya, hogy a benzin nem mossa át a szívócsatornát, így az elkoszolódhat. A dugattyútetőn is lerakódhat a korom, ami dugattyúátégést okozhat. A befecskendezők eltömődhetnek, ami a motor rángatását és gyenge teljesítményét eredményezheti.
A dióhéjas tisztítás egy hatékony módszer a GDI/TGDI vagy akár a CRDI motorok elkoszolódásának eltávolítására. Az osztályozott dióhéj apró darabjai finoman eltávolítják nagy nyomáson a lerakódásokat a szívószelepekről, a szívócsatornáról, a dugattyútetőkről. Befecskendező szelepeket ultrahangos eljárással tisztítani lehet, illetve injektorvizsgáló berendezéssel sugárkép és szállítási vizsgálatnak is alávethetjük. Ezek az eljárások javítja a motor teljesítményét, a fogyasztást és csökkenti a károsanyag-kibocsátást.
A dióhéjas tisztítás előnyei:
- Javítja a motor teljesítményét
- Normalizálja az üzemanyag-fogyasztást
- Csökkenti a károsanyag-kibocsátást
- Növeli a motor élettartamát
- Növeli az autó értékét eladáskor
A dugattyútető átégése számos tényező miatt bekövetkezhet:
- Nem megfelelő üzemanyag minőség
- Alacsony kompresszió, üzemanyag-keverék hiba
- Rossz befecskendező, rossz a szórásképe
- Levegőcsatorna szűkölet a szelepnél
- Nem megfelelő vezérlés
- Elhasználódott gyújtógyertya
Mikor kell elvégezni a dióhéjas tisztítást:
A dióhéj tisztítást GDI/TGDI motorok esetén 60.000 – 120.000 km-enként javasolt elvégezni, függetlenül a felhasználás jellegétől.
A tisztítást szükség szerint el kell végezni, ha a motorban a következő tünetek jelentkeznek:
- Motor indokolatlanul nem gyorsul
- Egyenetlen a járása
- A motor durva járása és remegése is tapasztalható
- 1,5-3 literes többlet üzemanyag fogyasztás
- Menet közben, egyenletes sebességnél rángat, gyújtáshibát produkál
- Nehezebben veszi a fordulatszámot, csökken a vezetési élmény
- Indításkor nehezebb beindulás, erős rezonancia
- Megszeretnénk őrizni a motor minőségét
- Gyújtáshibát produkál, lekapcsolja a hengereket
Fontos megjegyezni, hogy ezek a közvetlen befecskendezéses GDI és TGDI motorok problémamentesen működnek évekig, minden márka gyártja ezeket a motorokat, és hatékonyságuk miatt alkalmazza közép és felsőkategóriában. Ha azonban közvetlen befecskendezéses motorral rendelkező autót vásárol, fontos, hogy tisztában legyen a potenciális problémákkal, és rendszeresen karbantartassa az autóját, hogy megakadályozza a nagy és költséges plusz problémák kialakulását.
Ha bármilyen problémát tapasztal, forduljon szakképzett típus specifikus szerelőhöz.